annons

söndag 19 maj 2013

Boracay - Kom bort från turiststråket och stranden för en stund

Ibland vill man iväg från allt detta...

Ibland kan man bli rastlös av alla turister, och det känns faktiskt inte riktigt som man är på en paradisö, så som det borde kännas om man ändå åkt sådan lång väg från Sverige. Missförstå mig inte, jag gillade faktiskt Boracay, väldigt mycket. Det är otroligt fint och det finns faktiskt en del platser man får vara mer ifred på. Och tur är väl det. När jag ville se det riktiga Boracay och komma bort från turismen så gav vi oss iväg på utflykter.

En mysig grej vi gjorde var att rida häst! Jag har aldrig suttit på en häst innan så jag var lite nervös hur jag skulle klara av det. Jag är otroligt klumpig av mig och detta i kombination med hästridning kanske inte är den bästa idén.

Vi tog en jeepney från station 1 där våra vänner bodde, iväg västerut på ön. Det finns egentligen bara en huvudväg på Boracay, och längs med den är det roligare att kika på människor och i butiker än vad det är på strandpromenaden, som iof har väldigt många bra restauranger. Men övriga utbudet på strandpromenaden är alldeles för turistorienterad. Jeppneyn körde sedan av från stora vägen och in på en liten grusväg. Härifrån gick vi på en liten stig bland små trähus med plåttak mot det lilla stallet. När jag såg hästarna så blev jag genast lite lugn, de var ju jättesmå! :D



"Att rida häst på Boracay visade sig bli en av de bästa upplevelserna jag tog med mig från ön!"

Vi red långsamt ut på huvudvägen och fortsatte där ett tag innan vi vek av återigen, på en annan grusstig. I ca 1,5 timme red vi sakta upp för berget Mt. Luho. Små byar red vi förbi där folk tittade lite lustigt på oss och barn kom springandes. När vi närmade oss toppen så kunde man skymta havet där någonstans långt långt nere. Jag blev faktiskt helt tagen och är så glad att vi beslutade oss för att göra detta. Det enda tråkiga är att jag lämnade kameran och telefonen med Mattias eftersom jag trodde att vi bara skulle rida runt i en hage (haha) och att han därför skulle fota mig. Men resten av gänget som inte skulle rida, lämnade vi kvar vid stallet och när jag kom tillbaka var jag fast besluten om att ta mig upp på berget igen - genom byarna, fast denna gång med kamera. Så sista dagen på Boracay tog jag med mig Mattias, fast denna gång hyrde vi en liten buggy, alltså en liten strandloppa och körde upp! Här uppe vid utkiksplatsen hade vi sån fantastisk utsikt över hela Boracay och det fanns även lite annat kul att prova på här, som zipline-banan. Självklart provade jag på detta, att hänga från en liten vajer 50 meter över en ravin måste man bara testa.



Även om man stötte på andra människor som tröttnat på beachen så förvånade det mig att det inte var fler turister här uppe. Av så grymt många människor som trängs där nere på White Beach kan man ju tycka att fler borde hitta hit. Men skönt är väl det att alla inte gör det, desto mer utrymme åt oss! :D


Mer kommer inom kort!

/Alex



Nyckelord: Boracay, Filippinerna, Asien, bort från turistfällorna, rida häst, Mt. Luho, zipline, byar

1 kommentar:

  1. hej! ska snart iväg till Boracay och funderar på att ta en ridtur ihop med mina två flickor. Funderar nu mest på om det finns många olika ställen man kan rida på eller om det bara finns ett. vet du nåt om det? vad hette stället du var på? vad kostade ridningen? har de hjälm? bokade du det själv eller via nån annan? många frågor blev det men hoppas du kan hjälpa mig lite med några av dom i alla fall. tack på förhand!
    Pernilla

    SvaraRadera