annons

tisdag 11 december 2012

Hoi An Beach Resort & Cua Dai Beach!




När vi letar boende utomlands så balanserar vi nästan alltid mellan fint boende och exotiskt boende. Det är absolut inte så att vi måste ha lyx omkring oss, även om det kan vara lite roligt ibland. Jag uppskattar verkligen att åka till avlägsna platser, långt borta och vill gärna kunna känna att vi är det.

Problemet är bara att de mest avlägsna platserna, sådana man först måste flyga till -> sedan båt -> buss -> kanske en båt igen, ofta är otroligt vackra MEN erbjuder boende av väldigt låg standard. Och vice versa, vill man bo ganska bra eller kanske fint, så ligger de hotellen oftast ganska tråkigt till. Alla kan ta sig dit lätt som en plätt, stränderna är helt belamrade med människor osv. Jag älskar små miniöar, som ser orörda ut, och jag älskar faktiskt mysiga hotell med stora, fina & fräscha badrum. Töntigt kanske, men sådan är jag. Därför blir det alltid en kompromiss när vi letar resmål och boende. Ofta har vi något som utgångspunkt och därifrån kan man lätt ta sig runt, kanske till andra öar. Som Tioman island, vi var där sommaren 2010. Vi valde den ön i Malaysia för den verkade vara mindre känd än till exempel Redang, Langkawi och Thai-öarna. Det var verkligen fint där och man fick vara ifred, men vi valde ändå att bo på öns nästan enda resort, tror det fanns ett till. That's how we work. Avlägsna platser - men bra boende. :D


Hotellet

Så nu när vi hittat mysiga Hoi An ville vi ju också hitta ett mysigt boende. Det fick bli Hoi an beach resort (länk). Beach resort kanske några reagerar på.. Låter verkligen charter och blä.. Kan man tycka kanske. Men det var jättefint. Visst, det var en resort, men utanför låg riktiga gator, med riktiga restauranger och allt det där. Vi läser ju alltid på extremt mycket innan vi väljer ett hotell och detta verkade alltså platsa in på våra krav. Det måste finnas "riktigt liv", inte bara uppbyggt för turismen. Detta är ett av de större hotellen i Hoi An, men Hoi an till och börja med är mer "remote" än säg Phuket. Så även om det var ett relativt stort hotell så var det därför inte alls jättemycket turister där. Kanske på vintern, vem vet. Men när vi var där i augusti så var det alltså den där perfekt balansen som jag beskrev, mellan avlägset och fint!


Vi hade en stuga med en patio som vette mot floden som sakta lunkade förbi. Ett stort sovrum och ett stort badrum med både dusch och badkar (självfallet även en toalett). Fint och charmigt. Personalen var bedårande och det fanns två stora simbassänger, och bara ca 4 meter till Cua Dai beach.

De här blommorna stängde sig på kvällen och öppnade sedan upp sig igen på morgonen. Häftigt.
Närbild. Jepp, tagen med en iPhone 4S. Ibland går det.
Sovrummet
Utsikt mot floden från vår patio
Floden i skymning.
Badrummet. Hela kom inte med tyvärr.
Pool. Ganska folktomt ey! :D
hej
iPhone igen. Med undervattensfodral.

Hotellet ut mot floden. Lugnt område.


Stranden

Cua Dai beach låg som sagt bara några steg från hotellet. Man var tvungen att korsa en väg för att komma över dit. Stranden var oändligt lång verkade det ut som. Inte särskilt mycket folk fanns här heller. Perfekt! Jag misstänker dock att vi var här i någon lågsäsong kanske? Spelar ingen roll för oss, bara inte alla tusentals människor ligger en decimeter från mig när jag slappar så är det lugnt. Här njöt vi av solen som inte hade varit snäll mot Sverige sommaren 2012. Sedan fanns den mest fantastiska mat bara några steg från stranden. En familj bodde och verkade i den byggnaden och serverade otrolig mat. Vi åt där massor av gånger och provade nya spännande saker nästan varje gång. Självklart blev jag magsjuk näst sista dagen, men vad ska man göra. Tvätta händerna ofta säger jag ju bara. Vi hade faktiskt ingen handsprit denna resa, och kanske var det därför jag blev sjuk, vill inte tro det var familjens goda mat som gjorde mig sjuk!

Aaah..
Utsökt friterad färsk bläckfisk. Mmm..
Några av de fantastiska såserna. Jag drack de nästan.


Hoi an beach resort kvällstid..
Vill ni läsa mer om Hoi an, gå då in på http://www.resavietnam.se/hoi-an

Jag tackar för mig och det här inlägget. Snart kommer en liten överraskning upp, så kika in snart igen!


/ Alexander

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder :D jag åker till Asien nästa vecka, längtar som en tok!

    Kul att du är med i veckans blogg ^^!
    Nästa söndag utses vinnaren :D
    Hoppas allt är super med dig annars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju bara perfekt! Vart ska du någonstans?

      Härligt det, här är allt kanon, beger oss iväg snart. :p

      Radera
  2. Jag tror att vi bodde på det där hotellet första natten, eller kanske första två nätterna, i Hoi An. Vi bodde nämligen på ett lyxhotell i Hanoi (eftersom vi gifte oss där) och när hotellet sen bokade in oss i Hoi An trodde de väl att vi ville bo så för jämnan... ;) Stranden var ju superfin där, men vi tyckte att det blev lite väl händelselöst, så vi flyttade snabbt in till stan ;)

    SvaraRadera