annons

torsdag 26 maj 2011

Kuala Lumpur - Vi åker och vi äter!

Jag minns inte när jag åkte på en sightseeing senast. Men vi gjorde faktiskt det i KL och det var det värt. Vi hade så kul så vi knappt kunde andas! Nämen faktum är att det var riktigt behagligt. Man skjutsas omkring i hela staden, får gå av när man vill (och hoppa på en ny), och det bästa av allt: DET FLÄKTAR! Värmen går ju inte riktigt genom på bild men det var sanslöst varmt med en enorm luftfuktighet. Så prova gärna en hop on/hop off, absolut inget måste, men fasen inte helt fy skam heller.

tjihoo så vi skrattar!

Något annat vi var tvugna att prova var burkinin. Det var dock Isabel, aka Lenngold som fick agera modell då Carro, aka Navvy inte vågade visa sig i den fagra kreationen:





Lenny vågar minsann posa!
                                           
                                            Tvära kast!


Jag måste erkänna att jag inte minns så mycket av det Malaysiska köket. Att jag åt gott det minns jag, men inte så många specifika rätter. Inte som Hong Kongs pork belly eller anka. 
Som i de flesta storstäder kan man i KL få tag i all möjlig mat och det vi åt en typisk dag var väl någon bytta ris med kanske lite kyckling på. Simpelt, helt ok gott. I galleriorna finns nästan alltid asiatiska food courts och även om det kanske inte är det mest spännande så håller de en mycket högre kvalitet än hemma. Deras snabbmat är nästintill asiatisk gourmet hemma, inte riktigt då men ni förstår ;)




Trött fisk

Annars åt Mattias Nasi Goreng ganska ofta. Nasi goreng som äts mycket i både Indonesien och i Malaysia är väl en väldigt traditionell rätt, jag är inte så förtjust i detta dock, tycker det är.. ja, tråkigt.. Och det kanske inte är så konstigt att jag då inte har ett så starkt minne av just det Malaysiska köket. Men mixen av all annan asiatisk mat där, gör att man ändå äter gott!


Som SUSHI till exempel! 



  • Aldrig äter man så god sushi som i Asien! På alla ställen vi vart på så är den så mycket bättre än här hemma, och det är kanske inte så konstigt iof.

  • Oftast får man inte dessa nördiga, förvalda "sets" á la 12-bitarn som finns hemma utan menyerna består av så många olika sushi, sashimi och andra rätter att man får grov beslutsångest!
Random KL sushi

  • Sen komponerar man sin egna meny med allt möjligt du kan tänka dig. Jag gillar Lobster eller crab salad i min sushi, eller varför inte fatty tuna och salmon skin eller dragon skin roll? och allt detta för en spottstyver.


Jag måste säga att Sushi och övrig GOD asiatisk mat är en stor anledning till att jag älskar Asien så mycket. Du får den godaste mat, som inte ens går att föreställa sig här hemma, till den billigaste peng. Priceless! Nu kurrar magen bara för det!!


what you lie'? good price fo' you!

Gåsen trängs på marknad. Gott säger han.

Lenny har fyndat en Dart-tavla i solid Jade. Muy bien!

Krösagåsen plockar friskt!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jätteintressant blogg om Asien. Ska själv till Malaysia, och efter att ha sett dina foton och det du skrivit så har jag bokat på Hotell Concorde, men undrar hur frukosten är på hotellet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar! Jag gillade verkligen hotell Concorde och hoppas du inte blir besviken, men man kan ju ha olika preferenser. Jag har även lagt upp ett klipp där jag visar upp hotellrummet, den finner under fliken videos. Frukost på hotell brukar jag inte alltid vara tillräckligt pigg för att hinna till men då vi åt den så tyckte jag det var mycket av olika saker. Ganska stort utbud av saker och kockar som står och gör din omelett precis som du vill ha den

      Radera